Епоха високих технологій розвивається з нестримною швидкістю. Ми часто навіть не усвідомлюємо, що "далеке майбутнє", передбачене футурологами, вже настало. Так, власне кажучи, саме зараз ми живемо в ньому: користуємося всіма цими фантастичними штуками, які для нас стали чимось буденним і звичним.
Часом ми навіть не помічаємо, як цифрові технології проникли в наше повсякденне життя: щодня здійснюємо тисячі дій під впливом інформації, яка оточує нас всюди, і не замислюємося про потенціал гаджетів та інтернету.
Уявіть собі таку ситуацію: ви заходите в кафе, і не чекаючи офіціанта, скануєте смартфоном спеціальний код на стіні. На екрані тут же з'являється чат, де привітний помічник приймає ваше замовлення. Через пару хвилин офіціант вже приносить вам кави. Фантастика? Ні, все цілком реально і вже досить ефективно працює в деяких закладах: вам потрібно всього лише відкрити месенджер і за допомогою коду викликати відповідного бота-помічника. Ось і весь фокус.
Кажного року партнер фонду Kleiner Perkins Caufield & Byers Мері Мікерен публікує масштабний звіт про інтернет-тренди. І справді більшість з них здатні здивувати навіть найбільш просунутих користувачів.
Отже, чим же відрізняються цифрові і рекламні технології в 2017 році?
По-перше, користувачі віддають перевагу візуальній інформації (фото і відео), тому ефективність рекламних кампаній залежить від її подання. Все більше брендів візуалізують свій продукт за допомогою Instagram, Snapchat та інших додатків. Більше того, реклама стає все більш персоналізованою: в залежності від того, на що в даний момент дивиться користувач, різні системи розпізнавання зображень і камери зможуть надавати йому відповідну інформацію. Не кажучи вже про геолокації користувачів: компанії все частіше пропонують оголошення, актуальні тільки для конкретної місцевості.
По-друге, потенційні покупці прагнуть спростити процес покупки і мінімізувати кількість дій, необхідних для неї. Саме тому найбільш ефективними виявляються додатки, які дозволяють придбати річ або послугу, не залишаючи сервіс. Наприклад, Instagram, Facebook і Snapchat вже давно пропонують можливість бронювання та оплати товару прямо з програми.
По-третє, все менше угод відбувається по телефону - для клієнтів важливо мати можливість миттєво обговорити питання в чаті.
Відповідно на перший план виходить повна автоматизація цього процесу і незалежність його від людського фактору. На вершині популярності - різні месенджери і чат-боти.
Приємно познайомитися, я - бот!
Як показують дослідження провідних виробників програмного забезпечення, активність користувачів по завантаженню нових додатків стрімко падає. На перший план виходять популярні месенджери і модернізовані соціальні мережі.
Цьому чимало сприяють і чат-боти - спеціальні програми-співрозмовники, які виконують різні функції. Наприклад, вони вміють знайти інформацію про курс валют, підібрати вам необхідний готель або рейс, промоніторити наявність квитків на захід, замовити товар, підібрати музику, фільм або книгу на ваш смак і багато всього іншого.
Прототипом сучасних цифрових помічників ще далекого 1964 року стала Eliza - бот програма, яка копіювала поведінку психотерапевта. Її автором став професор Массачусетського технологічного інституту Джозеф Вайзенбаум. Eliza вміла виділяти ключові слова в розмові з людиною і ставити уточнюючі питання або відповідати відповідними репліками на кшталт: «Ця тема вас дійсно цікавить?»
І якщо ще кілька років тому такий рівень комунікації був нецікавий через обмеженість алгоритмів, то зараз все навпаки - виявилося, що люди віддають перевагу текстовому листування в месенджерах живому, ніж спілкуванню.
Популярність ботів неймовірно висока і зростає з кожним днем. Стрімкий розвиток цифрових технологій і поява нових платформ для комунікацій породжує закономірне питання: хто буде представляти компанію? Навчання менеджерів або найм нових фахівців тягне за собою підвищення витрат, і до того ж людський фактор завжди буде впливати на враження клієнта (як ви розумієте, не завжди в кращу сторону). Природно, що автоматизовані програми стають найперспективнішими посередниками.
Боти vs мобільні додатки
Отже, боти активно займають нішу мобільних додатків. Все більше великих гравців ринку месенджерів впроваджують ці технології в роботу і скрізь використовують їх як інструмент продажів. На користь автоматизованих помічників говорять і наступні факти:
- Щоб почати роботу з ботом досить кілька секунд - просто введіть його ім'я в рядку пошуку в месенджері. Чого не скажеш про встановлення мобільного додатка: завантаження вимагає часу, іноді потрібна реєстрація або авторизація. 1: 0 на користь бота!
- Боти легко поширюються - досить скинути посилання на контакт в месенджері, деякі боти навіть вміють рекомендувати один одного.
- Розробка і запуск якісного мобільного додатку вимагає чимало витрат, як матеріальних, так і ресурсних: потрібна команда розробників (окремо під Android та iOS), дизайнера, маркетолога. Іноді тестування, доробка і подача заявок в магазин додатків повторюється по кілька разів і займає досить багато часу. Написати бот і додати його в уже готовий месенджер простіше.
- Месенджери переважають над додатками, вони охопили всю аудиторію. Скрізь використовуються Facebook Messenger, iMessage, WhatsApp, Viber, Telegram, менш популярні у нас KIK, Snapchat, WeChat або BBM - цей список можна розширювати щодня.
- Боти дуже легко поширюються: вони можуть легко існувати в автонавігаторах, розумних годинниках, повідомленнях та ін, як це роблять зараз особисті помічники (Siri, Google now тощо).
Деякі фахівці прогнозують, що стрімкий розвиток ботів витіснить навіть пошукових гігантів, таких як Google, тому що вони значно спрощують сам процес пошуку потрібної інформації. Замість того, щоб відкрити купу вкладок в браузері, користувач може сформулювати запит віртуальному помічнику або створити моніторинг подій, що його цікавлять. А актуальні новини користувачі все частіше дізнаються з стрічки соціальних мереж або телеграм-каналів.
Звичайно, важко уявити, що людське спілкування повністю автоматизується. У багатьох сферах без нього поки ніяк не обійтися. Наприклад, ми завжди підтримуємо наших партнерів і допомагаємо їм вирішити виникаючі питання, як на початку запуску сайту, так і протягом усього періоду співпраці. І тут не обійтися без індивідуального підходу до кожного!