ZoEnPBMusT-AkHISe20eSH7ssb0_NUGH.jpg

Для чого в компаніях існують інструкції для кожного співробітника? Чи допомагають вони домагатися ефективних результатів в роботі? Або ж це стадний інстинкт наслідування іншим більш успішним і просунутим організаціям, де вся робота побудована з урахуванням суворого посадового регламенту? Спробуємо розібратися, як воно є насправді.

Посадові інструкції: чи є реальна користь?

Зізнаюся чесно, сама я на жодному місці, де доводилося працювати, в очі не бачила свої посадові інструкції. Вірніше, бачити то я їх бачила - в формі талмуда з друкованих сторінок, але вивчити досконально кожен з пунктів своїх прав і обов'язків, якось не доводилося. Чи то не було часу, чи то бажання ... чи то, і того і іншого разом узятих.

Багато співробітників зі мною погодяться, що посадові інструкції - це проста формальність, до якої вдається керівництво, щоб регламентувати робочий процес і бюрократизувати його. Тому нудні правила сприймаються з апатією і без особливого ентузіазму.

Більш того, траплялися в моїй трудовій практиці і неприємні прецеденти, коли до посадових інструкцій вдавалися як обвинувальних аргументів, щоб довести профнепридатність або неправоту співробітників.

Бувало й навпаки. Деякі працівники, щоб не робити зайвої роботи, яку їм намагалося нав'язати керівництво, зверталися до зводу своїх посадових обов'язків, аргументуючи свою відмову від виконання того чи іншого завдання. Але це, як на мене, вже крайні заходи. А правила ці досить умовні, оскільки є маса нюансів, які неможливо передбачити або регламентувати.

Чому ж посадові інструкції - це не догма?

1) Почнемо з того, що кожна організація чи компанія повинні розробляти посадові інструкції індивідуально під своїх співробітників, з урахуванням специфіки своєї діяльності. По суті, це повинен бути ретельно продуманий документ, що враховує всі можливі відступи і форс-мажори, допустимі на робочому місці. Тобто будь-яка ситуація, будь-який конфлікт, будь-який інцидент повинні бути передбачені і прописані в посадових інструкціях організації.

На ділі ж спостерігаємо зовсім іншу картину. У 90% випадків посадові інструкції безсовісно викачуються з Інтернету або переписуються з інших джерел, без внесення правок і адаптації до свого роду діяльності. Це величезний мінус і головна причина чому такі інструкції не сприймаються співробітниками всерйоз.

Такі правила просто не підходять саме «вашим» співробітникам, вони не враховують особливості їхньої діяльності. Вони занадто загальні або взагалі відсторонені, тому що написані не для вашої компанії, а для іншої структури.

Тому, якщо Ви як керівник не потрудилися розробити ексклюзивний звід вимог до своїх співробітників, тоді не чекайте у відповідь стовідсоткового виконання посадових обов'язків від них.

Люди повинні розуміти, що від них хочуть, чого чекають, як, скільки і коли. Тільки тоді можна предметно говорити про якісь обов'язки і їх виконання.

2) Другий мінус посадових інструкцій - це максималізм. Іншими словами, роботодавець намагається впихнути в цей документ занадто багато всього і відразу. Цього робити категорично не можна. Роздутий список ваших очікувань від майбутнього працівника відлякає будь-якого новачка, який прийде влаштовуватися до Вас в компанію.

Самі розумієте, що на будь-якому новому місці людині потрібно досягати вершин поступово. Ось і пропишіть ці ступені досягнень в посадових інструкціях. Складіть покрокову інструкцію, яких результатів і в які терміни Ви очікуєте від номінального співробітника. Це дасть шанс новачкам адаптуватися, спокійно навчитися і набратися досвіду, не заробивши при цьому нервоз і комплекс професійної неповноцінності. Дайте зрозуміти людині, що Ви не очікуєте від нього стовідсоткового виконання плану показників у цю ж секунду, а розраховуєте на його професійне зростання крок за кроком, щабель за щаблем. Дайте співробітнику вступні для кожного ступеня розвитку і зростання, проміжні результати. Такий підхід зробить звід завдань для працівників більш зрозумілим і структурованим, позбавивши від страху не впоратися з очікуваннями роботодавця.

3) Не забувайте про людський фактор. На Вас працюють не роботи, а люди - пам'ятайте про це, складаючи список обов'язків своїх співробітників. Враховуйте нюанси, властиві кожному з нас: хвороби, стреси, поганий настрій, неприємності вдома, конфлікти всередині колективу. Все це може відбиватися на робочому процесі. Вирішити проблеми своїх підлеглих Ви, можливо, і не в силах, зате Ви точно можете зробити їх щасливими від реалізації свого професійного потенціалу. Для цього мало просто повісити в офісі звід посадових обов'язків. Потрібно привчити співробітників користуватися цими інструкціями для досягнення більших результатів у роботі. Чим вищі показники Ваших співробітників, тим успішніший Ваш бізнес. Тому, прописуйте посадові обов'язки таким чином, щоб не обмежувати людину в правах, а навпаки, давати йому більше простору для зростання і діяльності.

Ваші співробітники - запорука успіху Вашої компанії. Використовуйте кадри максимально, реалізуючи всі їхні можливості, потенціал, перспективи і резерви. Нехай посадові інструкції стануть не кайданами на руках, а вудкою, за допомогою якої здатні рибалки отримають максимальний улов.

Читайте також про готовий бізнес CitySites.