Пам'ятаєте фразу з фільму "Москва сльозам не вірить": "Нічого не буде - ні кіно, ні театру, ні книг, ні газет. Одне суцільне телебачення "? Такий прогноз звучав "футуристично" менше 40 років тому. За декілька десятиліть технології, а з ними і засоби масової інформації зазнали кардинальних змін.
Поки інтернет-спільнота розділилась на два табори в суперечці між главою Tesla Ілоном Маском і засновником Facebook Марком Цукербергом про розвиток штучного інтелекту і його потенційну загрозу, ми спробуємо розібратися, як будуть виглядати медіаресурси майбутнього. Адже в цій сфері штучний інтелект вже знаходить своє застосування.
Так, наприклад, в журналістиці давно впроваджуються технології автоматизації обробки великих обсягів даних. Роботи моніторять і видають інформацію про курси валют, покупку квитків, затори в місті, аналізують результат спортивних ігор, і звичайно ж, інформують нас про погоду. Популярність месенджерів і чат-ботів значно спрощує процес пошуку певної інформації, необхідної людині щодня.
Цілком ймовірно, що вже зараз новини, які формуються, як інформаційні зведення, будуть створюватися роботами: їм під силу написати супровідний текст, промоніторити повідомлення про події, зробити певні висновки або провести аналіз аналогічних випадків. Але чи все так однозначно?
Чи зникне в найближчому майбутньому традиційна журналістика? Спробуємо знайти відповідь на це питання.
Журналіст майбутнього - хто він?
Активний розвиток мобільних технологій і зростаюча популярність соціальних мереж привели до того, що сьогодні майже у кожного з нас в кишені є пристрій, за допомогою якого він може забезпечити пряму трансляцію в інтернет будь-якої події. Соцмережі постійно оптимізуються під швидку передачу даних, і, згідно зі звітом Ericsson Mobility Report, до 2020 року на планеті буде 26 млрд пристроїв з виходом в інтернет.
У підсумку, кожна людина може стати потенційним кореспондентом, видаючи в прямий ефір "гарячі новини" прямо з місця подій. Участь аудиторії в розвитку ЗМІ стає набагато більш важливою. Але при цьому, медіаресурсам все-таки належить класифікувати і розділяти інформацію, підкреслюючи найважливіші інфоприводи.
Більшість експертів впевнені, що роль журналістів зміниться і переміститься зі сфери створення унікального контенту в сторону комунікацій. Майбутнє пред'явить інші вимоги до працівника медіа - здатність аналізувати, робити оцінки. Нові ЗМІ - це, перш за все, інтерактивність і візуальна інформація. А ті, хто не стане створювати унікальний контент і дизайн, не користуватимуться популярністю.
Доповнена реальність
Велика частина світових експертів сходиться на думці, що медіа майбутнього будуть пов'язані з технологіями доповненої реальності. Наприклад, через "розумні окуляри" або аналогічні гаджети.
Прогнозують також винахід технології прямого підключення нервової системи людини до Інтернету.
В недалекому майбутньому, приблизно до 2025 року, окуляри, створені за типом Microsoft HoloLens, замінить так зване "біонічне око" або певні контактні лінзи, за допомогою яких стане можливим передавати зображення безпосередньо на сітківку ока. І вже до 2030 року сьогоднішня віртуальна реальність може стати реальністю: за запевненнями вчених людина сама зможе завантажувати в свою свідомість потрібну йому інформацію.
Крім цього, популярним засобом для перегляду текстів будуть тонкі легкі портативні дисплеї з дуже високою роздільною здатністю або набагато досконаліші гаджети, які прийдуть на зміну смартфонам.
А ось Рей Курцвейл - відомий футуролог і технічний директор Google вважає, що приблизно до 2040 року пристрої з вбудованими пошуковими системами будуть імплантуватися в людину, а пошук інформації буде здійснюватися безпосередньо за допомогою думок. До того ж часу пропускна здатність глобальної мережі, в порівнянні з сьогоднішньою, зросте в 500 млн разів. І, між іншим, його прогнози ще початку 90-х років ХХ століття вже стали реальністю сьогодні. Є привід замислитися...
Отже, що ж чекає нас в майбутньому?
Так чи інакше, яким би неможливим таке майбутнє нам здавалося сьогодні, зрозуміло одне: формат медіа ресурсів змінюється стрімкими темпами.
І в найближчі десятиліття основними особливостями споживання новин стануть:
- зростаюча популярність месенджерів і, відповідно, адаптація контенту під них;
- повна заміна друкованих видань на digital формат. Хоча, звичайно, певні нішеві чи вузькоспеціалізовані журнали будуть ще якийсь час використовуватися (наприклад, журнали в літаку та ін.);
- блогери і звичайні споживачі новин змінять формат роботи журналістів та самі стануть невід'ємною частиною виробництва новин;
- віртуалізація медіа-ресурсів;
- соціальні мережі будуть жорсткіше ставити свої умови до контенту, виходячи з переваг своїх користувачів. Це стосується і телебачення майбутнього, і digital-видань.
Одне можна сказати точно: не дивлячись на те, що світ медіа непередбачуваний, людина завжди буде зацікавлена в отриманні актуальної інформації і свіжих новин. Змінюється лише формат їх подання.
Читайте також про готовий бізнес CitySites.