Постановка і досягнення цілей – ключова частина стратегічного планування та управління компанією. Робота з цілями – один з принципів класичного менеджменту, що не втрачає своєї актуальності і в наші дні, в епоху масового розвитку онлайн-бізнесу.
Для чого потрібні цілі в бізнесі?
Компанію без цілей часто порівнюють з кораблем без курсу. У спрощеному варіанті так воно і є. Компанія – це, перш за все, колектив співробітників, але також і окрема система, бізнес-одиниця. У кожної системи є причина виникнення та існування. Для компанії – це її місія. Вона реалізується шляхом досягнення цілей, які встановлюють на різні проміжки часу.
Кожен власник представляє, як мінімум, у себе в голові, яким хоче бачити свій бізнес в майбутньому і що для цього потрібно зробити. Якщо зафіксувати своє бачення на папері, конкретизувати його на цілі і розбити на тимчасові відрізки, стане легше донести філософію і плани розвитку бізнесу всім співробітникам. Розуміння колективу, до чого прагне компанія, – запорука мотивації та залучення людей до процесу досягнення цілей.
Важливий момент в цілепокладанні (постановка цілей) – розбивка глобальних цілей на більш дрібні завдання, виконання яких можна контролювати. Глобальні цілі визначають на 5-10 років, середньострокові – на 1-3 роки, короткострокові – на квартали. Проміжні завдання допомагають співробітникам розуміти свою відповідальність у спільній справі, роль кожного в розвитку компанії.
Як правильно ставити «розумні» цілі?
Існують різні працюючі техніки, як ставити цілі особистого та корпоративного характеру. Одні –спрямовані на саморозвиток особистості, інші – на мотивацію людини в рамках колективу.
Ми зупинимо свою увагу на методиці «SMART» ( «розумних» цілей), запропонованої Пітером Друкером, видатним теоретиком менеджменту минулого століття. Дану методику активно використовують в сучасному менеджменті, її принципам вчать в бізнес-школах.
- Ціль повинна бути конкретною (specific). Тобто однозначно визначеною, бути зрозумілою і нести в собі чітке завдання. Який результат потрібно досягти? Протягом якого часу? Невизначеність, розмитість формулювань неприпустимі.
- Ціль повинна бути вимірною (measurable). Підлягати оцінці за допомогою показників. Це стосується як стратегічної цілі, так і проміжних завдань. Тільки за умови, що результат можна виміряти кількісно, цілі будуть виконувати стимулюючу функцію.
- Ціль повинна бути досяжною (achievable, attainable). Адекватною тим ресурсам, що є в розпорядженні виконавців. При постановці цілей варто враховувати існуючі обмеження за ресурсами, часу, можливостями, важелів впливу. Вимога від співробітників неможливого призведе до їх демотивації.
- Ціль повинна бути реалістичною (realistic, relevant). Доречною і актуальною для розвитку компанії. Важливо розуміти, які вигоди принесе реалізація даної мети, чи не буде вона суперечити місії компанії.
- Ціль повинна бути обмеженою в часі (timely, time-bound). Мати відведений період для виконання завдання. Терміни відіграють ключову роль в постановці цілей, так як дозволяють контролювати і відслідковувати досягнення результатів.
Поради від кращих
- У книзі «Номер 1. Як стати кращим в тому, що ти робиш» Ігор Манн вказує, що хороша ціль завжди в міру амбітна, а також знаходиться перед очима (як заставка на екрані смартфона або планшета, у вигляді приклеєного стікера на робочому столі) .
- Іцхак Пінтосевич в книзі «Став цілі!» рекомендує будь-яке планування починати з постановки цілей, а далі вивчити досвід тих, хто вже досяг таких результатів, і тільки після цього переходити до складання плану.
- Автор книги «Будь кращою версією себе» Ден Вальдшмідт пише про необхідність використовувати максимум своїх зусиль, тільки тоді у людини проявляється «надкомпенсація», яка і допомагає досягти мети.
При роботі з цілями пам'ятайте слова Генрі Форда: «Навіть великих цілей можна досягти, якщо зробити достатньо маленьких кроків». Ставте цілі в компанії таким чином, щоб вони служили мотивацією для співробітників і стимулювали їх на розвиток як самих себе, так і компанії в цілому.
Читайте также о готовом бизнесе CitySites.