fPmIfwgL6c5g5QepBhnjJJJwNzSxZR5z.jpg

Постановка і досягнення цілей – ключова частина стратегічного планування та управління компанією. Робота з цілями – один з принципів класичного менеджменту, що не втрачає своєї актуальності і в наші дні, в епоху масового розвитку онлайн-бізнесу.

Для чого потрібні цілі в бізнесі?

Компанію без цілей часто порівнюють з кораблем без курсу. У спрощеному варіанті так воно і є. Компанія – це, перш за все, колектив співробітників, але також і окрема система, бізнес-одиниця. У кожної системи є причина виникнення та існування. Для компанії – це її місія. Вона реалізується шляхом досягнення цілей, які встановлюють на різні проміжки часу.

Кожен власник представляє, як мінімум, у себе в голові, яким хоче бачити свій бізнес в майбутньому і що для цього потрібно зробити. Якщо зафіксувати своє бачення на папері, конкретизувати його на цілі і розбити на тимчасові відрізки, стане легше донести філософію і плани розвитку бізнесу всім співробітникам. Розуміння колективу, до чого прагне компанія, – запорука мотивації та залучення людей до процесу досягнення цілей.

Важливий момент в цілепокладанні (постановка цілей) – розбивка глобальних цілей на більш дрібні завдання, виконання яких можна контролювати. Глобальні цілі визначають на 5-10 років, середньострокові – на 1-3 роки, короткострокові – на квартали. Проміжні завдання допомагають співробітникам розуміти свою відповідальність у спільній справі, роль кожного в розвитку компанії.

Як правильно ставити «розумні» цілі?

Існують різні працюючі техніки, як ставити цілі особистого та корпоративного характеру. Одні –спрямовані на саморозвиток особистості, інші – на мотивацію людини в рамках колективу.

Ми зупинимо свою увагу на методиці «SMART» ( «розумних» цілей), запропонованої Пітером Друкером, видатним теоретиком менеджменту минулого століття. Дану методику активно використовують в сучасному менеджменті, її принципам вчать в бізнес-школах.

  1. Ціль повинна бути конкретною (specific). Тобто однозначно визначеною, бути зрозумілою і нести в собі чітке завдання. Який результат потрібно досягти? Протягом якого часу? Невизначеність, розмитість формулювань неприпустимі.
  2. Ціль повинна бути вимірною (measurable). Підлягати оцінці за допомогою показників. Це стосується як стратегічної цілі, так і проміжних завдань. Тільки за умови, що результат можна виміряти кількісно, цілі будуть виконувати стимулюючу функцію.
  3. Ціль повинна бути досяжною (achievable, attainable). Адекватною тим ресурсам, що є в розпорядженні виконавців. При постановці цілей варто враховувати існуючі обмеження за ресурсами, часу, можливостями, важелів впливу. Вимога від співробітників неможливого призведе до їх демотивації.
  4. Ціль повинна бути реалістичною (realistic, relevant). Доречною і актуальною для розвитку компанії. Важливо розуміти, які вигоди принесе реалізація даної мети, чи не буде вона суперечити місії компанії.
  5. Ціль повинна бути обмеженою в часі (timely, time-bound). Мати відведений період для виконання завдання. Терміни відіграють ключову роль в постановці цілей, так як дозволяють контролювати і відслідковувати досягнення результатів.

Поради від кращих

  • У книзі «Номер 1. Як стати кращим в тому, що ти робиш» Ігор Манн вказує, що хороша ціль завжди в міру амбітна, а також знаходиться перед очима (як заставка на екрані смартфона або планшета, у вигляді приклеєного стікера на робочому столі) .
  • Іцхак Пінтосевич в книзі «Став цілі!» рекомендує будь-яке планування починати з постановки цілей, а далі вивчити досвід тих, хто вже досяг таких результатів, і тільки після цього переходити до складання плану.
  • Автор книги «Будь кращою версією себе» Ден Вальдшмідт пише про необхідність використовувати максимум своїх зусиль, тільки тоді у людини проявляється «надкомпенсація», яка і допомагає досягти мети.

При роботі з цілями пам'ятайте слова Генрі Форда: «Навіть великих цілей можна досягти, якщо зробити достатньо маленьких кроків». Ставте цілі в компанії таким чином, щоб вони служили мотивацією для співробітників і стимулювали їх на розвиток як самих себе, так і компанії в цілому.

Читайте также о готовом бизнесе CitySites.