FQiaGzeba8KsIa-jISaUoo5itpshLDmb.jpg

Виявляється, медійні компанії вже за крок від кібернетичного прориву в творчості. Так-так. Експерименти з автоматизацією процесу створення текстів для Інтернет-майданчиків вже не міф, а реальність.

Журналісти-роботи: міф чи реальність?

У Мережі з'явилася інформація про те, що медійники використовують автоматизовані системи для створення контенту, складені з зовнішніх даних. Тобто, певні дані завантажують в програму, а вона в свою чергу за розробленими алгоритмами генерує тексти. Поки що це нехитрий контент, який не потребує авторської участі. Але експериментатори на цьому не зупиняються і ставлять перед собою більш глобальні завдання - удосконалити «журналістів-кіборгів».

У світлі подібних перспектив не зайве замислитися над етичним аспектом питання. Рано чи пізно, власникам подібних систем доведеться зіткнутися з практичними моментами і принципами журналістської етики. Розглянемо основні моменти.

Хто джерело?

Видання, на яких працюють роботи, повинні регламентувати, в першу чергу, питання джерела отримання зовнішніх даних. Мається на увазі їх точність і достовірність. Потрібно чітко визначити, від яких служб і підприємств дані можна брати сміливо, а з якими варто бути обережнішими. Наприклад, дані прес-служб можна вважати залізобетонними, а ось інформацію від простих користувачів Мережі, краще фільтрувати.

Права користування інформацією

Мало визначити достовірні і не достовірні джерела, варто ще задуматися над правом використання отриманих в Мережі даних. Чи є права поширення інформації у вашого джерела, і які умови використання отриманих від нього даних: редагування, публікація на платформах.

Універсальність шаблонів під тексти

Одні і ті ж дані, можна трактувати по-різному. В цьому випадку необхідно систему адаптувати під різні форми складання текстів. Пропозиції повинні бути сформульовані не по одному єдиному алгоритму, а хоча б за кількома.

Споживач вашого контенту зобов'язаний знати, що читає продукт, створений роботом

Варто бути чесними по відношенню до ваших читачів і поважати їх право - знати, який контент вони споживають. Це правильно - повідомити користувачів, що їм надається текст, створений системою, а неживою людиною. Можливо, це стане навіть родзинкою вашого медіа та приверне інших прогресивних читачів.

Питання стилю ніхто не відміняв

Система - це, звичайно, добре, але от як бути із загальною стилістикою вашого порталу? Адже до роботів над створенням контенту працювали звичайні автори, які могли адаптувати тексти під загальні стилістичні канони вашого видання. А чи впораються з таким завданням кіборги? Чи не буде їх творчість вибиватися із загальної картини?

Чи може це Вам зашкодити?

Нежива система має право на помилку. Творчість - занадто складна сфера для діяльності роботів. Вже дуже тонкі в цій справі межі сприйняття, емоцій, обробки інформації. Літературні жанри, образи, метафори, натяки та іносказання можуть бути не по зубам запрограмованим письменникам. А з цього випливають неточності і помилки, які викликають критику з боку читачів. Чи готові Ви відповідати за промахи автоматизованих працівників?

Чи варта овчинка вичинки?

За публікаціями, створеними роботами, в будь-якому випадку повинен вестися контроль. Тому, якщо мати на меті економію трудових ресурсів, то можна потрапити в халепу. Так чи інакше, будь-які тексти повинні перевірятися редакторами, щоб уникнути тиражування можливих помилок. Ось і виходить, що в штаті все-таки повинні бути передбачені одиниці, які обслуговують і контролюють кібернетичних журналістів. Повністю довірити творчий процес роботам, без втручання людини, - це необачно.

Проблема ілюстрування контенту

Будь-контент на сайті повинен супроводжуватися картинкою або відео. Хто візьме на себе цю функцію? Звичайно, можна запрограмувати систему на пошук мультимедійних матеріалів по заданих ключах, але де гарантія, що ці матеріали будуть стовідсотково релевантні і відповідати настрою і змісту публікації?

Меню кіборга

Не потрібно володіти глибокими знаннями програмування, щоб припустити, що роботи - це машини, в меню функцій яких строго обмежена кількість дій і налаштувань. Перш ніж наважитись на неживого письменника в своєму штаті, пролобіюйте питання меню його здібностей. Ви повинні мати чітке уявлення, тексти якого формату і структури розпізнає і сприймає ваш робот. Чи достатньо цього меню для повноцінної роботи з контентом вашого сайту?

За роботами майбутнє?

Можливо, в не такому вже й далекому майбутньому розумні голови все-таки адаптують роботів-журналістів під творчі критерії журналістики. Скоро портали зарясніють текстами, створеними автоматично. Але чи готове суспільство споживати неживий продукт? І хто візьме на себе відповідальність за зміст роботизованого контенту? Кого тоді політики зможуть звинуватити в заангажованості і в чиїй «неупередженості» ми будемо сумніватися? Чи буде такий цікавий бездушний контент? Може, позбавивши тексти душі, ми втратимо щось більш важливе і цікаве? Може, саме в особистісному підході до створення контенту і є його родзинка

Читайте також про готовий бізнес CitySites.